رشد ۴۰ درصدی تجارت با آسیای میانه

رشد ۴۰ درصدی تجارت با آسیای میانه

اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در مرز ایران و ترکمنستان با حمایت ویژه دولت سیزدهم از طریق انجام دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، به رشد ۴۰ درصدی آمد و شد ناوگان باری رسید و در آستانه تبدیل‌شدن به قلب اقتصادی استان قرار گرفت.

به گزارش دیوان اقتصاد، پایانه مرزی اینچه‌برون در همسایگی مرز خشکی با ترکمنستان ظرفیت مهم تبادل اقتصادی با آسیای میانه به شمار می‌رود که فعالیت این پایانه از آبان ماه سال ۱۴۰۱ با تقویت دیپلماسی دولت سیزدهم دوباره رونق به خود گرفته است.

دسترسی به زیرساخت‌هایی مانند گمرک، پایانه مرزی، راه‌آهن بین‌المللی و نزدیکی به ترکمستان و در ادامه کشورهای آسیای میانه و چین، ویژگی‌ منحصر به‌فرد اینچه‌برون به شمار می‌رود که با حمایت ویژه دولت سیزدهم در تکمیل زیرساخت‌ها، می‌تواند به یکی از مراکز اصلی توسعه و پویایی اقتصاد منطقه تبدیل شود.

اگرچه داد و ستد با تجار ترکمنستان در این منطقه مرزی دارای سابقه چندین ساله است اما در دولت سیزدهم اینچه‌برون آرام آرام از مکانی با تجارت محدود به «دروازه ورود به آسیای میانه» تبدیل شد و با هدف تحقق این آرمان، تلاش برای تکمیل زیرساخت‌ها به اوج رسید.

ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا و شرق آسیا یکی از چشم‌اندازهای دولت برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است که بخشی از آن توسط دولت و بخش دیگر با کمک بخش خصوصی در حال فراهم‌شدن است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: طی ۱۱ ماه نخست امسال ۳۱ هزار و ۲۱۵ دستگاه کامیون حامل بار از پایانه مرزی اینچه برون عبور کرد که ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال است.

عادل مصدقی اظهار کرد: این رشد ناوگانی در شرایط ثبت شده که ۱۳۹۹، تردد کامیون درپایانه مرزی اینچه برون به صفر رسیده بود.

وی ادامه داد: افزایش تردد کامیون‌های حامل بار از پایانه مرزی اینچه برون در دولت سیزدهم به خاطر تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و حذف ۱.۵ دلار به ازای هر تُن- کیلومتر بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: از ابتدای سال جاری بیشترین کامیون جابه جا شده در این پایانه با ۷۶ درصد مربوط به کشور ترکمنستان، ۱۵ درصد ایران و کمتر از یک درصد ترکیه و بقیه با ملیت سایر کشورها بوده است.

مصدقی یادآور شد: روزانه به طور میانگین ۱۱۰ دستگاه کامیون حامل بار از پایانه مرزی اینچه برون جابجا می شود که برنامه این اداره کل با رونق حوزه حمل و نقل بین المللی گمرک اینچه برون و فراهم کردن سازو کار لازم برای آسان‌سازی آمد و شد کامیون ترانزیت به میانگین ۱۵۰ ناوگان در روز از سال آینده است.

وی بهسازی جاده اینچه برون به سمت خاک ترکمنستان ( استان بالکان آباد) به طول ۲۳۰ کیلومتر را از برنامه های اصلی برای رونق حوزه حمل و نقل بین‌المللی گمرک اینچه‌برون برشمرد و گفت: این طرح مهم و تاثیرگذار در اقتصاد گلستان با جدیت پیگیری می شود.

به گفته وی پیمانکار اجرای این طرح توسط ایران تعیین شده است.

گمرک اینچه‌برون در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شهر گرگان به عنوان تنها مرکز خشکی استان گلستان بعداز فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری ترکمنستان در اوایل دهه ۷۰ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و اکنون دارای ارتباطات زمینی و ریلی با این کشور همسایه و ورود به کشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود.

منطقه آزاد اینچه‌برون نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه است و با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای «اوراسیا»، این منطقه دسترسی مناسب‌تری خواهد داشت.

اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق را دارد و یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.