اختصاصی/ سهم 10 درصدی بانک صادرات از شبکه بانکی با افزایش سرمایه

اختصاصی/ سهم 10 درصدی بانک صادرات از شبکه بانکی با افزایش سرمایه

در صورتیکه با افزایش 1200 میلیارد ریالی بانک صادرات موافقت شود، این بانک می‌تواند 10درصد شبکه بانکی را در اختیار بگیرد.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیوان اقتصاد، مرحله اول افزایش سرمایه بانک صادرات ایران در 25 آذرماه سال جاری به صورت سلب حق تقدم و آورده نقدی به مبلغ 40 هزار میلیارد ریالی به میزان حدود 23 درصد در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک مورد تصویب قرار گرفت و سرمایه قبلی 175 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریالی بانک صادرات ایران به 215 هزار و 353 میلیارد و 972 میلیون ریال رسید.

بنابراین با نهایی شدن مراحل بعدی افزایش سرمایه بانک صادرات ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مجموع سرمایه ثبتی بانک به 1200 هزار میلیارد ریال خواهد رسید و رتبه اول بانک‌های حاضر در بازار سرمایه را کسب خواهد کرد.

به گفته محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: بنابر کارنامه فعالیت پایان سال بانک، منابع بانک بالغ بر ۲۸ درصد رشد داشت که از میزان رشد نقدینگی در کشور بالاتر بود و بانک توانست سهم از بازار خود را افزایش دهد و در یک اتفاق کم سابقه توانستیم طی یک سال از دو کانال منابعی عبور کنیم این در حالی است که مانده منابع بانک در سال ۱۴۰۱ در حد ۵۴۰ هزار میلیارد تومان بسته شدو در پایان سال ۱۴۰۲ به بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که در نیمه مهرماه سطح ۶۰۰ هزار میلیارد تومان و در پایان سال از مرز ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را نیز عبور کردیم و پس ازسال‌ها توانستیم جایگاه چهارم در شبکه بانکی را پس بگیریم. 

به گفته این مقام مسئول، طبق آمارها در سال ۱۴۰۲ بیشترین جذب منابع در بین بانک‌های بزرگ کشور توسط بانک صادرات ایران انجام شده که این امر می‌تواند گامی به سوی افزایش سهم بازار این بانک باشد. کما اینکه هم اکنون نیز سهم بازار بانک به مرز ۹ درصد افزایش یافته و هدف رسیدن به سهم ۱۰ درصدی سهم بازار با برنامه‌ایی که در دست اجرا است، مقوله دور از ذهنی نیست. در همین راستا، بانک صادرات ایران همواره در این مسیر با استفاده از ظرفیت کامل عملیات بانکی و سودآوری شرکت‌ها برای تحقق اهداف و تقسیم سود این افزایش سرمایه بین سهامداران استفاده خواهد کرد.

اما این هدف و کسب سهم ۱۰ درصدی از بازار منوط به چیست؟ به اذعان مدیران بانک صادرات ایران افزایش سرمایه و بالا رفتن رتبه بانک در میان سایر بانک‌ها به تغییر سبک و مدل کار و فعالیت‌های بانک و اصلاح در بخشی از ساختارها است که در سال 1403 در دستورکار قرار گرفته و با جدیت دنبال می‌شود.

علاوه بر این بانک صادرات در عملکرد اولین ماه سال، قادر به ثبت تراز عملیاتی مثبت ۱.۳ هزار میلیارد تومانی شده است که باید در مسیر رشد به عنوان گام مثبت بدان توجه داشت. همچنین در در اسفندماه 1402 این بانک با ثبت رکورد جدیدی در درآمد ناخالص به رقم 95هزار میلیارد ریال تراز مثبت دست یافت که رشد 38 درصدی نسبت به اسفند 1401 از خود نشان داده است. علاوه براین به اذعان اخبار مندرج در رسانه‌ها در فروردین 1403 نیز رویه رشد درآمد ناخالص داخلی ادامه داشته و نزدیک به 15درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد تجربه کرده است.

در پایان، به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران تحول ساختاری بانک صادرات ایران پس از افزایش سرمایه سرعت بیشتری خواهد یافت و  این بانک برای سرعت گرفتن اصلاحات در ساختار مالی برنامه‌های بسیاری در دست اجرا دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.