اعلام جزییات مدل آزمایشگاهی ارز رمزپایه ملی

اعلام جزییات مدل آزمایشگاهی ارز رمزپایه ملی

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی وبانکی گفت: کاربردهای اصلی ارز رمزپایه ملی جذب سرمایه گذاری خارجی،پول دیجیتال برای کسب و کارهای مجازی، احراز هویت شهروندی و ابزاری برای کنترل ارز ملی است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، نیما امیر شکاری در خصوص مدل آزمایشگاهی ارزرمزپایه ملی که در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تولیدشده است، شفاف‌سازی کرد و اظهار داشت: به‌طورقطع فعالان حوزه ارزهای رمز پایه با انواع بسته‌های متن‌باز ایجاد ارزهای رمز پایه در ۱۵ دقیقه و همچنین ساخت توکن های Ethereum در ۲۰ دقیقه آشنایی دارند و دور از ذهن است که با خواندن این خبر چنین برداشتی از مدل آزمایشگاهی ایجادشده در پژوهشکده بانک مرکزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مدل آزمایشگاهی ارز رمز پایه ملی بیش از پرداختن به مسائل فناورانه بلاک چین، به حوزه‌های اقتصادی و کاربردی آن برای وضعیت کنونی کشور پرداخته است. ازاین‌رو کارگروهی متشکل از تعدادی خبرگان اقتصادی به همراه محققان حوزه ارزهای رمز پایه در خصوص بکار گیری این فناوری در کشور و مدل‌سازی اقتصادی آن مطالعاتی را انجام دادند.

امیر شکاری با اشاره به کاربردهای این ارز رمز پایه ملی یادآور شد: برخی کاربری‌های اصلی ارز رمز پایه ملی طبق مطالعات انجام‌شده می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی، پول دیجیتال برای کسب‌وکارهای فضای مجازی، احراز هویت شهروندی و ابزاری برای کنترل ارزش پول ملی باشد.

وی یادآور شد: خروجی این کارگروه به تعدادی پرسش کلیدی در خصوص پارامترهای تنظیم‌کننده پلتفرم ارز رمز پایه منجر شد که به سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند. گروه اول پارامترها که پاسخ آن‌ها تقریباً مشخص است. گروه دوم با انجام آزمایش و مدل‌سازی به کمک پلتفرم آماده‌شده در پژوهشکده تنظیم می‌شوند؛ و گروه سوم که نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح بالاتر سیاسی و اقتصادی کشور در راستای منافع ملی است و از سوی پژوهشکده صرفاً می‌توان پیشنهادهایی بر مبنای مطالعات انجام‌شده ارائه کرد.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به پارامترها و پرسش‌ها برای کاربری پول دیجیتال برای کسب‌وکارهای مجازی، گفت: تعداد انتشار توکن با توجه به حجم کسب‌وکارهای اینترنتی، یک‌باره بودن مکانیسم انتشار یا انجام گیری این فرآیند از طریق استخراج، امکان خرید ارز رمز پایه ملی با ریال ایرانی، تعداد تراکنش هر بلوک و زمان ایجاد شدن مقادیر بلوک جدید، محدودیت‌های معاملاتی ارز و کشورهای هدف برای ایجاد بازار ثانویه از سؤالاتی است که در این بخش مطرح می‌شود.

امیر شکاری خاطرنشان کرد: همچنین سؤال کلیدی در این بخش این است که چنانچه این ارز از طریق استخراج منتشر شود، آیا عموم افراد قادر به استخراج آن هستند یا صرفاً از طریق بانک‌ها این عمل باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مدل آزمایشگاهی پژوهشکده شامل تعدادی سرور برای انتشار ارز، نرم‌افزار کیف پول نگهداری و تبادل ارز، نرم‌افزار استخراج ارز به همراه نرم‌افزاری برای تنظیم پارامترها و مدل‌سازی است که به کمک یکی از شرکت‌های داخلی تهیه‌شده و با انجام تنظیمات مختلف از سوی کارشناسان اقتصادی موردبررسی قرار می‌گیرد.

امیر شکاری در پایان گفت: پژوهشکده در حال حاضر در حال رایزنی با سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص تشکیل کارگروه تخصصی چندجانبه جهت تنظیم پارامترهای مذکور است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.